Poslechové monitory Adam Audio A5X

  • adam-audio-a5x-05
  • adam-audio-a5x-06
  • adam-audio-a5x-07
  • adam-audio-a5x-08
  • adam-audio-a5x-01
  • adam-audio-a5x-02
  • adam-audio-a5x-03
  • adam-audio-a5x-04

K pořízení těchto monitorů mě přiměla dobrá zkušenost s poslechovými monitory M-Audio BX5, takže nastal čas pořídit něco trochu lepšího, a tím jsou právě monitory Adam Audio A5X.

Výkon 100 W
Basový reproduktor 5,5″
Frekvenční rozsah 50 Hz – 50 KHz
Vstupy XLR, RCA
Rozměry 280 x 170 x 220 mm
Hmotnost 6,6 kg
Reproduktor 5,5″
Cena 8800 Kč (1 ks)

Poslechové monitory v praxi

Poslechové monitory mohou být alternativou k počítači, ale je potřeba zmínit, že jejich primárním zaměřením je co nejvěrnější reprodukce zvuku, zjednodušeně řečeno – poslechové monitory zprostředkují zvuk tak, jak je. Pokud tedy patříte mezi milovníky basů, tak vám podání zvuku nemusí vyhovovat, ale monitory prostě hrají to, co mají a nepřidávají žádné efekty navíc. Stejně tak se může projevit nekvalitní nahrávka, kdy můžete poznat rozdíl mezi nahrávkou MP3 a Flac.

Dalším úskalím poslechových monitorů je i to, že tyto monitory většinou nemají na přední straně ovládání hlasitosti, potenciometr je obvykle umístěn na zadní straně monitoru a slouží k nastavení požadované úrovně hlasitosti vzhledem k prostředí. V případě aktivních monitorů má každý monitor vlastní zesilovač a napájení, takže hlasitost se daným potenciometrem nastavuje na každém monitoru samostatně. Pokud zvuk chcete ovládat manuálně, tak existují klávesnice, které umožňují jeho regulaci, ale nepovažuji to za úplně ideální řešení, protože jste minimálně závislí na klávesnici, která to bude umět a osobně mi toto vůbec nevyhovuje, stejně jako nastavovat hlasitost pomocí softwaru. Uvedený problém lze například vyřešit externí zvukovou kartou, která ovládání hlasitosti umožňuje pro oba dva monitory současně.

Dále mohou být poslechové monitory vybaveny „méně standardními“ konektory, najdete zde 6,3 mm jacky, či XLR konektory a ne třeba obvyklé cinche, takže jsou potřeba odpovídající kabely.

Adam Audio, EVE Audio, Genelec…

Nezbývá než dodat, že se mi na prodejně dostaly k poslechu monitory EVE Audio SC205, pak Genelec a KRK. Přesné modely už si nepamatuji, ale u Genelecu se jednalo o nějaké menší monitory, možná 8020. Monitory od KRKu mě nezaujaly, takže z trojice Adam Audio, EVE Audio a Genelec mi přišly nejméně zajímavé právě Genelecy, a to i přes jejich nejvyšší cenu. Takže do finálního výběru se dostaly monitory Adam Audio a EVE s tím, že u Adamů mi přišly nejlepší výšky, takže bylo rozhodnuto.

Monitory Adam Audio A5X na pohled vypadají velmi dobře. Na přední straně je zapínání a potenciometr hlasitosti. Na zadní straně se potom nacházejí konektory XLR a RCA a ovládací prvky pro tweeter a korekci basové a výškové frekvence. Hmotnost jednoho monitoru je 6,6 kg, rozměry 280 x 170 x 220 mm. Po zapnutí přední dioda na monitoru svítí zeleně.

Vzhledem k tomu, že tyto monitory nahradily předchozí M-Audio BX5, tak ten rozdíl při prvním poslechu mi nepřišel tak výrazný jako při přechodu z obyčejných reproduktorů Genius SP-HF2.0 1250X na poslechové monitory vůbec. Samotné Genius reproduktory jsou zahuhlané a celá nahrávka jako by splývá v jeden celek. To u poslechových monitorů jsou zvuky jasně a přesně definované, když hraje klavír, poznáte, že hraje klavír, nemluvě o podání výšek, a to všechno je u monitorů Adam Audio A5X ještě víc zvýrazněno, než jak tomu bylo u monitorů M-Audio BX5. To samé, když si pustím hudbu v televizi a pak tu samou skladbu z monitorů Adam Audio A5X, tak ten rozdíl je zkrátka slyšitelný, v celé nahrávce toho slyšíte jaksi více.

Monitory Adam Audio A5X jsou monitory, které by si člověk koupil znovu. Jedinou nevýhodou je přeci jenom vyšší pořizovací cena, ale vzhledem k tomu, že monitory nekupuji každý rok, tak volba padla právě na tyto monitory, které jsou svým určením vhodné i do nahrávacího studia.

You may also like...